Историята на дъвката
Дъвката се е превърнала в неизменима част от нашето ежедневие. Поставяме я в устата за хубав дъх и здрави зъби, както ни убеждават в рекламите. Едва ли някой се е замислял за произхода на дъвката. А тя се използва още от древността, като, разбира се, тогава била доста по-различна от дъвката, която днес използваме.
Древните гърци вероятно са първите, които поставят в устата си дъвка. Тогава тя е сладкоуханната дъвчаща смола от мастиково (сакъзово) дърво, много приятна на вкус. По-късно елините превръщат материала в ценна стока за размяна и така благоуханната мастикова смола се разпространява и в останалия свят.
Маите също дъвчели смола, но не от мастиково, а от сакъзово дърво, което било разпространено по тяхната географска ширина. Смолата от вечно зеленото тропическо дърво и до днес остава една от основните съставки в производството на дъвките. Индианците пък започват да дъвчат и части от кората на смърча, преди да разберат предимствата на смолата на сакъзовото дърво. Англичаните първи започват да търгуват с тогавашната дъвка - парчета от кората на смърча. Този вид дъвка продължава до XIX век, когато през 1850 г. восъкът, получен от парафин, се превръща в основа за производството на гумата за дъвкане.
Дъвките, от които обаче можело да се правят балончета, се появяват за първи път през 1869 г. Тогава мексиканският генерал Антонио Лопес де Санта Ана наема американския откривател Томас Адамс, за да направи нов вид гума на базата на смолата от сакъзово дърво, която мексиканците обичали да дъвчат в продължение на векове. Адамс не успява да открие гума, но пък създава предшественика на съвременната дъвка, която нарекъл "Адамс Ню Йорк №1". Тогава дъвката, направена от сакъзовата смола в комбинация с други вещества, става много по-популярна и използвана, отколкото кората от смърч и парафиновият восък. Новата дъвка на Адамс била по-мека, гладка, вкусът й бил по-хубав и можела да се използва по-дълго време. В началото на ХХ век започва производството на откритието на Томас Адамс вече в доста различни форми - кръгли, продълговати, квадратни и многобройни вкусове - плодови, лютиви и ментови.
Революционно откритие през 1928 г. прави 23-годишният Уолтър Димър от американската компания "Флиър Гъм Къмпани". Той създава дъвката, с която могат да се правят балончета. Доста години специалисти се опитвали да създадат нова дъвка, различна от тази на Адамс, но не постигат успех. Тогава на хоризонта се появява младия Димър, който няма никакви познания по химия, но успешно прави комбинация на различни съставки и получава по-еластична дъвка. Благодарение на формулата, която той съставя, дъвката добива познатата ни днес лепливост и твърдост. От онзи ден нататък популярността й постоянно расте по целия свят.
В Америка днес се произвеждат повече от 1 000 различни видове дъвки.
През 2004 г. дъвката за балончета на Уолтър Димър празнува 75-годишния си юбилей. В САЩ големи тържества ознаменуваха събитието. В супермаркетите Wal-Mart, най-голямата верига търговски магазини в света, отбелязаха рожденния ден на дъвката с първенство по надуване на балони. За празника на дъвката кината в САЩ прожектираха филмите с най-сполучливите сцени с дъвки. Атракция за туристите беше разходката по Алеята на дъвките в Сан Луи Обиспо, Калифорния. Там от 60-те години съществува стена, на която поколения посетители залепват дъвки.
Американците харчат по $2 млрд. годишно за дъвки
Американците всяка година купуват дъвки, чиято стойност възлиза на около 2 милиарда долара, показват проучвания на местни производители. Средно годишно на всеки в САЩ се пада да сдъвка по около 300 парченца. Най-много дъвчащи продукти се купуват в периода между Вси светии и Коледа.
Децата в Северна Америка харчат по 500 млн. долара за дъвки. Дневно там се издъвкват по около 400 млн. парчета.
100 000 тона дъвки се потребяват всяка година в целия свят. Най-големият производител е Турция, където има 60 предприятия за дъвки. На второ място веднага се нареждат САЩ, като "Ригли" е най-голямата компания там.
Помага за сваляне на килограми
Освен забавление дъвката се оказва и много полезна. Дъвченето на дъвка води до свалянето на килограми, показват изследвания на американски учени. Според тях джвакането за 1 час изгаря 11 калории. Активното дъвчене на дъвка по 1 час на ден гарантира отслабване с 5 кг за 1 година. Масово в момента в Америка се продават опаковки дъвки, които съдържат общо 20 калории или 10 калории, ако са без захар.
Американските войници също са големи фенове на дъвките. Популярността на дъвките в US армията също нараства по време на Втората световна война. Бойците разнообразявали ежедневието си, правейки балончета. Съвременните изследвания показват, че дъвчейки дъвка войниците много по-добре се концентрират върху задълженията си. Продуктът подвига бойния дух на воините. Дъвкането на дъвка помага за отпускането на мускулите, отърсването от стреса и напрежението. Точно поради тази причина известните спортисти лапват по една опаковка преди всеки старт.
Детективи навремето също използват дъвки за разкриването на престъпници. По зъбните отпечатъци върху гумата могат да бъдат разкрити доста заплетени случаи.
От джвакане се поумнява
Дъвченето на дъвка води до поумняване, сензационно съобщиха учени от британския университет Нортъмбрия в Нюкасъл. Дъвката оказва положително въздействие върху някои познавателни способности на хората като мисленето и запаметяването, е заключението на експертите. Сладкото гумено парченце подобрява дъготрайната и работната памет, смята Андрю Скули от университета на Нортъмбрия. Направените проучвания показват, че 35% от участниците в експеримента способността за запомняне се е подобрила значително. Обясненията на експертите се основават на две теории. Според едната дъвченето ускорява пулса и сърдечната дейност на човек и така до мозъка стигат повече кислород и хранителни вещества. Втората теория твърди, че когато човек дъвче, тялото отделя повече инсулин, което вероятно е свързано с очакването на храна. Известно е, че мозъкът съдържа рецептори за инсулин в зоната на хипокампа, която е важна за паметта. Заключенията на британските учени са били представени на конференция на Британското дружество на психолозите.
С лед се отстранява лесно, ако залепне върху килима
|
Всеки обича да дъвче дъвка. Проблем се появява, когато я изплюем някъде, а след това забравим къде е и тя се залепи за килима или върху дрехите ни. Премахването на малкото парченце понякога се оказва доста трудно. Ето няколко трика, с които ще почистите залепналата дъвка по-лесно:
Как да я премахнем от косата? Най-лесният начин е просто да отрежем кичура, върху който се е залепила. Можете да намажете мястото с масло или фъстъчено олио. Оставете няколко минути да подейства, след което дъвката ще се отстрани много лесно.
Как да я почистим от дрехите? Първото, за което всеки се сеща, е да вземе острия нож и да остърже дъвката. Понякога обаче гумата се оказва много упорита. В такъв случай пъхнете сухата дреха в найлонов плик, поставете я в хладилната камера и извадете след 2-3 часа. Тогава дъвката ще излезе много бързо и лесно.
Как да я почистим от килима? Може да използвате остър нож, за да отлепите дъвката. Ако останат малки парченца, то с парче лед търкайте повърхността, докато почистите гумените остатъци. Този метод успешно може да се използва и при отстраняването на дъвки от дрехите.
Рекорди
Най-големият балон, направен от дъвка, е с диаметър 58.4 сантиметра според Книгата на рекордите на Гинес. Гигантският балон е направен от Сюзън Монтгомъри Уилямс от Фресно, щата Калифорния. Рекордът е поставен на 19 юли 1994 г. в едно от студиата на американската телевизия Ей Би Си. Сюзан днес е един от най-големите специалисти по правенето на балони. Тя винаги участва в състезания по правене на балони с дъвка, които са много популярни в Америка.
Американецът Ричард Уокър поставя рекорд за най-много сдъвкани дъвки. Той налапал цели 135 парчета и ги дъвкал в продължение на цели осем часа.
Най-дългото въже, направено от опаковки на дъвки, фигуриращо в Книгата на рекордите на Гинес, е дело на канадеца Гари Дашъл от Онтарио. Дължината на въжето е 10 387 метра, направено е от 792 691 обвивки и тежи около 211 кг. Рекордът е поставен през 1965 г. и до днес не е подобряван.
Най-голямата колекция от опаковки от дъвки е собственост на англичанина Стив Флетчър. Той притежава над 5 300 опаковки, събирани от целия свят. Флетчър е събрал различни опаковки на любимата си дъвка на компанията "Ригли" Spearmint от 25 държави.
Историята на сапуна
|
Сапунът като материал е открит в глинени съдове по време на разкопки, правени в района на Древен Вавилон. Откритието доказва, че правенето на сапун е било известно още през 2800 г. пр. н. е. Според легендите веществото получава името си от планината Сапо, където се извършвали жертвоприношения на животни. Дъждът отмивал сместа от разтопената животинска мазнина и пепел от изгорелите дървета. Тези вещества се смесвали с глинената почва и се оттичали в река Тибър. Жените, които перели в реката, открили тази странна смес, благодарение на която дрехите им ставали по-чисти.
Древните египтяни вероятно са първите, които започват да се къпят със специално приготвена смес. Тогава сапунът се получавал като комбинация от животински и растителни мазнини с алкални соли. Веществото освен за миене се употребявало и за лечение на кожни болести и рани. Древните гърци пък се къпели, като използвали смес на мазнини с растителна пепел. Първите бани се появяват в древния Рим. Те водят до популяризирането на къпането и използването на миещите средства, правени от мазнини и пепел.
Производството на сапун се превръща в занаят в Европа през VІІ век. Майсторите обаче ревниво пазели тайните на производството на миещите вещества. Те използвали растителни и животински мазнини, смесени с пепел от растения, като добавяли и различни аромати. В Италия, Испания и Франция се намирали най-големите производители на сапун. Това се дължало на запасите от сурови материали като олиото, получавано от маслиновите дръвчета, широко отглеждани в тези държави. Въпреки това в този период хигиената и употребата на сапун били на много ниско ниво, което довело и до избухването на голямата чума през Средновековието.
През ХVІІ век чистоплътността започва да става все по-популярна в повечето части на Европа. С течение на времето производството на сапун се превръща в задължение на домакините. Увеличава се и броят на производителите на сапун, които започват да събират използвана мазнина от домакинствата в замяна на готов сапун.
Голяма стъпка в производството на сапун е направена през 1791 г. Тогава френският химик Никола Льоблан патентова процеса на правене на сода бикарбонат от обикновена сол. Содата бикарбонат се добива от пепел и се комбинира с мазнина, за да се създаде сапун.
Първоначално сапунът се е получавал чрез осапуняване на триглицеридите на висшите мастни киселини с алкалии - хидроксиди или карбонати. В съвременните условия сапунът се получава и при взаимодействието на пречистени мастни киселини и алкална основа.
В средата на 70-те години на ХХ век се появяват и специални сапуни с различни аромати и добавки. Започва производството на сапун само на растителна основа или такива, към които са добавени естествени етерични масла, за да ухаят приятно. Някои производители се обръщат към тайните рецепти на старите майстори като, разбира се, внасят и съответните подобрения.
Добавените парфюмни ухания правят сапуна дори част от индивидуалността на всеки човек. Калъпчето се превръща и в незменна част от грижата за кожата. Създават се сапуни, специално предназначени за различни типове кожи.
Световният пазар възлиза на $ 90 млрд.
|
Смесване на необходимите съставки за направата на сапун. |
|
Най-големите световни производители на сапун и почистващи препарати са компаниите "Юнилевър", "Проктър & Гембъл", "Колгейт-Палмолив", "Джонсън & Джонсън" и японската "Као Корпорейшън". Световният пазар на тези продукти възлиза приблизително на 90 млрд. долара, като най-голям дял заемат стоките, произвеждани от изброените индустриални лидери. Пазарът на сапуни и почистващи препарати непрекъснато се разширява заради увеличаващите се потребности и изисквания на хората, обясняват маркетолозите. Висококачествени продукти използват в развитите страни, докато в държавите от Третия свят почистващите препарати са доста по-слабо познати. Големите световни фирми организират специални кампании за популяризиране на почистващите продукти и в по-бедните държави, където сапунът се смята за луксозна стока.
В началото на 90-те години на миналия век потреблението на сапун в световен мащаб е възлизало на около 9 млн. тона. Оттогава до днес употребата на почистващи препарати се увеличава с около 3% всяка година, сочи статистиката.
Може да замести горивото
Пикап се движи със сапун вместо с бензин, сензационно обявиха преди време световните агенции. Уникалната кола е разработена от автомобилната компания "Даймлер-Крайслер". Пикапът, наречен "Натриум", се движи с боракс, като чрез помощта на горивни клетки задвижващото вещество се превръща в електроенергия. В химично отношение бораксът наподобява сапуна, с който си мием ръцете.
Странният автомобил вече е пуснат в продажба в Америка.
Шампоанът се появява в началото на ХХ в.
Шампоанът се появява в началото през 30-те години на ХХ век. Не е ясно кой и кога за пръв път смесва съставките, за да се получи пенливата течност. Предполага се, че названието на препарата идва от думата "шампо", което в превод означава "масажирам". Първият шампоан, който е пуснат на пазара, бил предназначен за мазна коса и отначало бил възприеман от потребителите доста скептично. Дамите първи установяват предимствата на шампоана пред традиционния сапун, който се използвал и при миенето на косата. С течение на времето се появява невероятно многообразие от шампоани: за нормална коса, за мазна, за боядисвана, за къдрена, против пърхот и т.н. В последното десетилетие в голям хит се превърнаха и тези, които боядисват косата в различни нюанси.
Течният сапун е другата съвременна разновидност на традиционното миещо вещество. Той е патентован през 1865 г. от Уилям Шепърд, но получава популярност едва през 80-те години на ХХ век. Тогава започва и масовото му производство. |
Историята на сандвича
|
Предшествениците на съвременните сандвичи се появяват още в дълбока древност. Тогава хората приготвяли специали-тети, като между две парчета хляб или питки, приготвени без мая, поставяли нарязани на ситно орехови ядки, ябълки, различни подправки. Този тип сандвичи обаче не получава достатъчно популярност.
За създател на специалитета, който се приготвя само за някол-ко минути, се смята английски благородник, живял през ХVІІІ век. Джон Монтейг, четвъртият граф на областта Сандвич, първи опитва една от най-популярните храни днес. Англичанинът бил голям комарджия и по цели дни не се разделял с партньорите си. Монтайг дори не ставал от масата, за да се храниу тъй като се страхувал да не му избяга късметът. Така през 1762 г. Джон Монтайг наредил на прислужницата си да му донесе две парчета хляб, между които трябвало да постави месо и сирене. Така с едната ръка комарджията държал картите, а другата си похапвал от донесената му храна. Виждайки колко апетитно поглъща продуктите, неговите партньори поръчали на прислужницата и на тях да донесе "същото като на Сандвич". Така филиите хляб с пълнеж в средата били кръстени на известния английски благородник - комарджия. Благодарение на своето откритие граф Джон Монтайг успява да влезе в аналите на световната история. Сандвичът поснепенно се превръща в предпочитана храна за доста от благородниците, които обичали хазарта.
През 1827 г. американците за пръв път научават за съществуването на сандвичите чрез готварска книга, написана от англичанката Елизабет Лесли. Тя написала рецепта за сандвичи с шунка, които представила като основно ястие. Постепенно филиите, между които поставяли месо, придобиват голяма популярност сред американците. Те дори предпочитали да хапнат набързо, вместо да се впускат в дълги приготовления на ястия.
През 1900 г. пекарните пускат и първите хлебчета, предназначени специално за приготвянето на сандвичи. Те приличали на днешните франзели, но, разбира се, били по-къси, като можели да се разрежат в средата и да се напълнят с различни продукти. През 20-те години на ХХ век учениците в САЩ започнали да си носят сандвичи и в училище. Родителите им ги поставяли в специално направени за случая метални кутийки, които се смятат за предшестненици на кутиите за сандвичи, които днес са много популярни и са направени предимно от пластмаса. Сандвичите, с които учиниците си утолявали глада, били предимно с пълнеж от яйца и шунка. Постепенно сандвичите започват да се правят с всички видове меса, а вкусът им се допълва със сирена, зеленчуци и многобройни подправки и гарнитури като кетчуп, майонеза, горчица.
През 1921 г. в Америка се появява и първата верига за продажба на сандвичи, наречена "Уайт Касъл". Там се предлагали и първите специалитети, в които се комбинирали различни съставки.
По време на Втората световна война се появяват и първите сандвичи с фъстъчено масло и сладко. Войниците заделяли от дневните си порции и когато огладнявали, намазвали парчета хляб с продуктите. Те се оказали много вкусни и до днес сандвичите с фъстъчено масло са много популярни по света.
В Европа най-много сандвичи ядат британците
Британците са най-големите консуматори на сандвичи в Европа, показва проучване на националната Асоциация на производителите на сандвичи. Индустрията в страната се оценява на около $ 5 млрд. през 2000 г., като очакванията са всяка година да нараства с около 13%. Продажбите на сандвичи във Великобритания възлиза на $ 4 млрд. годишно и непрекъснато нарастват.
Пилешкото месо заема първо място сред предпочитаните пълнежи за сандвичи във Великобритания. В първата петица на любимите пълнежи се нарежда и месото от патица, въпреки че много британци го смятат за доста екзотично.
Вегетарианските сандвичи също заемат челно място в класацията, направена от специалистите на Британската асоциация на производителите на сандвичи.
Британците всяка година почитат сандвича с организиране на специална седмица, посветена на откритието на графа - комарджия Джон Монтайг. Празненствата по традиция се провеждат в средата на май.
Най-скъпият сандвич струва 50 долара
Най-големият сандвич в света тежи 1 600 кг без пълнеж, според Книгата на рекордите Гинес. Цялата закуска е с размери 2.43 х 2.43 х 3.35 метра, като всяко отделно парче е с дебелина около 38 сантиметра. Сандвичът е приготвен с усилията на едни от най-големите хранителни гиганти в света и е представен на 3 март 2003 г. на специално организирано шоу в Бирмингам. За приготвянето на гигантската закуска отидоха 2.5 килограма масло, 500 кг майонеза с вкус на риба тон и 93 кг различни пресни продукти.
Според Книгата на рекордите най-скъпият сандвич, пуснат в търговската мрежа, струва 50 долара. Той е дело на френския готвач Даниел Булю и се продава в нюйоркското заведение "DB Bistro Moderne". Сандвичът се смята за най-скъп, тъй като една от съставките му е пресен черен трюфел. Освен това специалитетът се сервира само в сезона, когато се събират черните трюфели - от края на декември до края на март.
Американците предпочитат хотдог
Наред с традиционните хамбургери американците обожават да си похапват и хотдог. Сандвичът, който се прави със специален вид наденички, различни сосове и зеленчуци, е предпочитан по време на баскетболни, бейзболни и хокейни мачове. Само през 2001 г. американците са изконсумирали 20 млрд. от тези сандвичи. На 4 юли, националният празник на САЩ, пък се изяждат по 150 млн. броя от любимото ястие.
Хотдогът е измислен от немски колбасар от Франкфурт и бързо става много популярен и зад океана. Чикаго дори се смята за световната столица на тези сандвичи, тъй като там се консумират най-големите количества.
Хотдогът не е любима храна само на обикновените американци, но и на някои от US президентите. През 1939 г. Франклин Рузвелт сервирал на високопоставения си гост в Белия дом - британския крал Джордж VІ, сандвич с наденичка и бира. Съпругата на президента Джими Картър също поднесла хотдог на гостите си по време на пикник през 1977 г. Британската кралица Елизабет ІІ организирала специален банкет в чест на представители на американската Асоциация на адвокатите и предложила на гостите от тях.
Любимото ястие на звездата Марлене Дитрих било хотдог и шампанско, въпреки че комбинацията изглежда малко странно. Сандвичите дори достигат и Космоса, тъй като са одобрени от НАСА за храна на астронавтите. |
|